Salam Borneo

Jumaat, 27 Januari 2012

Loceng kayu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokaatuh.Kaifa halukum ?laaalakum fissihhati wal afiah.Insyaallah.

Ayer Hitam Johor terkenal dengan pasu bunga,bunga tiruan,bear ada lebih besar dari orang dewasa ,kerepek pelbagai jenis.
Tapi yang diceritakan bukan barang yang di atas ni, yang menarik minat Mak Wan nak beli ialah loceng yang dibuat dari kayu bukan buluh.

Anak2 masuk satu kedai ke kedai yang lain adalah yang mereka berkenan untuk dibawa pulang sebagai tanda ingatan. Mak Wan duduk di tepi sebuah kedai .Angin bertiup kuat terdengarlah bunyi loceng tadi menari2 talinya bergoyang ditiup angin. Sekali dua terdengar rasa terhibur bila masa menunggu anak2 tu agak panjang juga. terus Mak Wan rapat keloceng tersebut dan membelek2nya dengan kehairanan dalam hati berkata pandai orang ni mereka cipta.




Pembantu kedai pun bertanya "ndak mk cik? saya pun tersenyum dalam hati dah berniat nak beli.Belek punya belek harganya rm28.50.hati berkata mahal. Akhinya dia jual rm10 sahaja kenapa?sebelum mak wan cakap nak beli ternampak ada bahagian ukiran pada loceng tu dah terkopak.Terus mak wan tawar harga tersebut memandangkan rupanya ada cacat tapi bunyinya tetap menghiburkan. Masa mak wan menulis N3 ni pun loceng kayu tersebut bergoyang ditiup angin dan menghasilkan bunyi yang mengasyikkan .Subhanallah

16 ulasan:

  1. mak wan.. mana gambar loceng kayu. mak wan try upload ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih yati syuhaida. Mak Wan dalam proses belajar upload gambar ni. Entahlah jadi ke tidak. Sabar je lah

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Mak Wan...

    Maaf ummi delete komen terdahulu ummi.Salam kenal dari ummiross...

    BalasPadam
  4. Waalaikumussalam Ummiros

    Saya sempat baca komen ummi semalam tu tapi nak jadikan cerita dah siap tulis tiba2 cucu tekan game dia tak sempat mak wan nak publish,sorry.TnHjArshad pula dah pindah ke hotel baru .

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Mak Wan

    tahniah Mak Wan
    dah ada pembaharuan
    teruskan....

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum Mak Wan...

    hehe tidak mengapa, mungkin lain kali, insyaAllah.

    BalasPadam
  7. salam mak wan...
    mmg gemersik dan syahdu bila ditiup angin....dulu kat laman saya ada jugak loceng angin ni..drpd buluh...tp cik abg kata dia tak boleh tido kalau angin bertiup kuat waktu malam hehe...sbb bilik tido dkt laman..

    BalasPadam
  8. Waalaikumussalam Kamsiah

    Loceng kayu yang saya ada ni memang menghiburkan sebab bunyinya tak kuat tapi boleh didengar bila angin bertiup.kebijaksanaan akal manusia,tabarokallah.

    BalasPadam
  9. salam ziarah mak wan

    nice blog. I like

    BalasPadam
  10. Walaikummussalaam Ayahzain


    Terima kasih sudi juga jenguk2 MakWan ni. tapi makwan ni memang la malas sangat nak memutar otak untuk berkarya walau sepotong kisah. hajat tu ada tapi..........belum berhasil.

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum Mak Wan

    salam ziarah
    moga sihat seisi keluarga

    BalasPadam
  12. Waalaikumussalam Atuk

    Alhamdulillah masih teringat kat teratak Mak Wan nih,bak kata seorang sahabat lama hari2 buka blog tapi orang lain yang punya. Kesian............ ngan blok "bicara Mak Wan"...................akan diusahakan insyaallah.
    terima kasih atuk.wassalam.

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum Mak Wan..

    Singgah jenguk Mak Wan jap...

    BalasPadam
  14. WaalaikumussalamUmmi

    Setiap hari Mak Wan singgah kat Salam Borneo dapat info baru tapi kesian kat ummi blog Mak Wan masih tido lena. Ala kullihal syukran jaziilan ya ukhti.

    BalasPadam
  15. Selamat hari guru Mak Wan...kita masih boleh tersenyum dengan nostalgia sambutan hari guru kan Mak Wan..

    BalasPadam